VIDSTE DU

Ændret forbrugeradfærd

- det er etiketten der sælger varen!!

 

I bloggen retailblog.dk beskriver Bjarke Svendsen hvordan kundernes adfærd, over de seneste år, har ændret sig. En ny undersøgelse fra Forrester Reseach viser, at de amerikanske forbrugere, pga. sociale medier, er blevet mindre brandloyale. Tilliden til gamle markedsføringsmodeller er for nedadgående og forbrugerne træffer derfor deres valg, ikke bare på baggrund af reklamer, men også diskussioner med medforbrugere på nettet.

 

Kundernes adfærd i butikken er også ændret

Bjarke Svendsen beskriver at den dalende brandloyalitet påvirker forbrugernes adfærd i butikken. De er simpelthen mere åbne og bruger mere tid på at undersøge varer ude i butikkerne. Forbrugerne har ikke brug for brandbastioner for at træffe valg, de er åbne og påvirkelige for nye indtryk og nye informationer.

Det betyder, at emballage får en stadig vigtigere rolle i markedsføringen af produkter. Emballage er ikke bare indpakning, den er bærer og formidler af brand essence og vigtige informationer. Mange af kundernes valg træffes først i butikken, og de er åbne over for at prøve nye varer, og derfor kan den rigtige emballage være den faktor der gør, at kunden vælger en vare til.

 

Etikettens kvalitet giver et indtryk af produktets kvalitet

I LabelSupply laves der mange etiketter til blandt andet fødevarer, kemi og makeup. Vores kunder er store og små producenter, som er glade for og stolte af deres produkt. De har alle sammen en klar holdning til produktets kvalitet og de har en mening om hvordan produktet skal tage sig ud på hylden eller i køledisken. Vi har et tæt samarbejde med kunden, hvor tanker og idéer bliver udvekslet. Vi råder over et stort udvalg af materialer og med mange års erfaring er vi rustet til at rådgive om forskellige muligheder, så den bedste kvalitet og pris opnåes.

 

Lad os hjælpe dig med at sælge dit produkt!

 

_______________________

Heinz anno 1888

 

En af verdens ældste og stærkeste etiketter sidder på tusindvis af forskellige fødevarer verden over og det har den gjort i mere end 120 år.

 

Siden 1896 har etiketten båret firmaets slogan "57 varieties" og skulle, efter sigende, være inspireret af en plakat i New York, der annoncerede "21 forskellige slags sko".

 

 

Firmaets grundlægger Henry J. Heinz valgte selv tallet 57, selvom virksomheden allerede dengang markedsførte sig med mere end 60 forskellige produkter.

 

Hvorfor Henry valgte tallet 57 findes der flere historier om, men en ting er sikkert og det er, at Heinz´etiket dækker over verdens femte største fødevareproducent og et af verdens stærkeste brands.

_______________________

Etiket

Fra fransk étiquette 'mærke, etiket', beslægtet med dansk stikke, oprindelig om en pæl eller en pind med påhæftet seddel.

Betydning: Lille seddel der klæbes på vare eller beholder for at oplyse om navn, indhold m.m.

 

Etikette

Fra fransk étiquette oprindelig 'mærke, etiket', senere tillige 'foreskrift, norm'.

 

Betydning: Regler for omgangsform og opførsel der anses for dannet og passende.

 

Sammenfattet

Som det også fremgår er artiklen 'Der var engang en verden uden etiketter', så bruges etiketten til langt mere i dag end blot oplysning. Den bruges i markedsføringen af produkter og virksomheder i form af at sende bestemte signaler om f.eks god 'etikette'.

 

_______________________

Direktørens indspark

- Vi vil altid være der og værne om den gode etikette.

Vi lægger stor vægt på den gode omgangstone, både i vores forhold til vores kunder og leverandører, samt internt i organisationen. Vores kunder investerer ofte pæne beløb i vores arbejde, så derfor er det vigtigt, at vi yder vores ypperste hver gang, leverer til tiden og til den aftalte pris. Kunderne er LabelSupply's største aktiv og fortjener den bedste behandling, hver gang de vælger deres løsninger hos os.

_______________________

Der var engang en verden uden etiketter

Forstil dig, at du kommer ind i et supermarked, og hylderne bugner med varer uden etiketter ... Forstil dig nu, at én af hylderne er fyldt op med varer, som har påsat etiketter med en varedeklaration. Hvilke hylde søger du?

Etiketter i gamle dage

De første etiketter man kender til er fra starten af 1700-tallet. De blev brugt, til at identificere små beholdere med medicin. I løbet af 1700-tallet havde alle respektable vinproducenter trykte vinetiketter. Alle etiketter blev trykt i hånden i en slags træpresse, på håndlavet papir, og derefter fæstnet til produktet med lim. Metoden var enormt tidskrævende, men i 1798 var det to opfindelser, som gjorde at etiketproduktionen tog fart: Papirmaskinen og princippet om litografi.

 

Fra 1830 blev etiketter brugt på mange produkter og i mange forskellige materialer. Mellem 1850 og 1860 blev farvetrykket findyrket. Indtil da var farveetiketter blevet håndmalet, kun til eksklusive varer, men det var nu gået op for fabrikanterne, at det var farver der skulle til for at sælge varerne. Kreativiteten, for at vække kundernes opmærksomhed og for at fremstå troværdig og spændende, var også dengang stor.

At producere etiketter er en holdsport, så derfor var noget af det første vi gjorde, da vi startede virksomheden i 2012, at formulere et såkaldt "Code of conduct", som lige siden har været rygraden i vores måde at drive virksomhed på

 

Læs vores "Code of conduct " her.

Etiketter i dag

Frem til nu har konceptet med papiretiketten været stort set uforandret siden 1860´erne. Med én stor undtagelse: den selvklæbende etiket, som blev introduceret i USA i 1935, og som dannede grundlaget for en milliardindustri verden over.

Det var dog først i 1960´erne, at den selvklæb-

ende etiket virkelig blev taget i brug, da markedet opdagede, at den kunne bruges på stort set alle glatte og rene overflader, som plast, træ, glas og metaller. Etiketten var enkel at påføre, enten manuelt eller maskinelt, og kunne let tages af ved behov til forskel fra etiketter med lim.

I løbet af 70´erne kom de første ”intelligente” etiketter. Udviklingen af ny produktionsteknologi

og teknologiske fremskridt gjorde det muligt, at få etiketterne til at indeholde store mængder af information. De mest kendte er stregkodeetiketten.

I dag er etiketter en nem, effektiv og billig løsning og de bruges til mange formål: identifikation af et produkt, plombering, navneskilte, reklame, advarsler, og anden kommunikation.

 

Der er ingen tvivl om, at etiketter skaber blikfang, og at det er blikfanget, derskal skærpe kundens nysgerrighed og interesse for et produkt. Etiketten er derfor intet mindre end uundværlig den dag i dag.

 

Men alting har sin begyndelse ...

/Skrevet d. 31/8 2015 af: Sofie Andersen Ebro

LabelSupply a.s • Vassingerødvej 91B • 3540 Lynge • Telefon 4072 2000 • ls@labelsupply.dk